Hírek, cikkek

A Kiskőrösi sisaktól a légzsákos mellényig

A Kiskőrösi sisaktól a légzsákos mellényig

Bizonyára sokan emlékszünk még arra az időre, amikor a motorozás során használt védőfelszerelés fogalma kimerült egy Kiskőrösi bukósisakban. Boldogan motoroztunk farmerban, tornacipőben, még bőrkabátja is csak a menőbbeknek volt.  Fiatalok voltunk és élveztük a szabadság örömét, a suhanást a végtelen utakon.

Azóta sok víz lefolyt a Dunán, vagy ha úgy jobban tetszik, sok benzin lefolyt a szívócsonkon. Nem csak mi változtunk, hiszen felnőttünk, talán komolyabbak is lettünk, nőtt a felelősségtudatunk, ezért mára sokkal jobban ügyelünk a biztonságra, hanem a technikai feltételek is sokat változtak. Korszerűbbek, gyorsabbak, kényelmesebbek lettek a motorok, de sokkal biztonságosabbak is. Ezzel együtt sokat fejlődött a védőfelszerelések színvonala is.

Ma már alapvető igény, egy magára valamit is adó motoros számára, hogy a kötelező sisakon kívül motoros cipőt vagy csizmát, kesztyűt, protektoros motoros kabátot, esetleg térdvédőt, gerincprotektort használ. De ma már elérhetőek olyan korszerű újdonságok is, mint a légzsákos mellény. Ezek elsődleges szerepe, hogy egy esetleges baleset során megvédik a motoros testét a súlyosabb sérüléstől. Sajnos mindannyiunknak, akik motorra ülünk, számolnunk kell annak a kockázatával, hogy előfordulhat nem kívánt esemény az úton és azzal is tisztában kell lennünk, hogy a motoros sokkal védtelenebb, mint a közlekedés többi résztvevője, akiket például egy autó karosszériája, a beépített aktív és passzív védelem óv a sérülésektől. Ezért fontos, hogy használjunk megfelelő motoros öltözetet.

A motoros ruházatnak a biztonság mellet még fontos szerepe van abban is, hogy komfortosabbá, élvezetesebbé teszi a motorozást. Tudjuk, hogy a motoron jobban ki vagyunk téve a különböző időjárási hatásoknak. Biztos, hogy számolnunk kell bizonyos mértékű menetszéllel. Egy ruha alá, sisak alá repülő rovar, például darázs is tud kellemetlen meglepetést okozni. Egy jól kiválasztott motoros ruha csökkenti a motoros számára zavaró tényezőket. Elviselhetővé, kellemes szellővé varázsolja a menetszelet, megvéd a berepülő szárnyas jószágoktól, véd a hidegtől, a csapadéktól, melegben a szellőzőnyílások segítségével szabályozni tudjuk a menetszél hűsítő hatását.

A motoros ruházat elemeinek kiválasztásánál érdemes figyelembe venni azt is, hogy milyen minőségű termékeket választunk, hiszen szerencsére nagyon sok gyártó széleskörű kínálatából választhatunk. A belépő szinttől a profi termékekig terjed a kínálat. Az ár-érték arány vizsgálatánál mindig vegyük figyelembe a biztonsági és a kényelmi szempontokat is. Utóbbinak kisebb a jelentősége, hiszen, ha egy olcsóbb termék nem nyújtja azt a komfortérzetet, amit szeretnénk, vígasztalhatjuk magunkat azzal, hogy legalább nem volt drága és ez fért bele a családi költségvetésbe. Azonban a biztonsági faktor esetében már lehetünk szigorúbbak, hiszen itt nem érdemes kompromisszumot kötni, hiszen a saját, és az utasunk testi épségéről van szó.

Ezzel kapcsolatban saját tapasztalatunkat szeretném elmesélni. Amikor egy kedves ügyfelünk kért segítséget, mivel munkába menet egy kanyarban elcsúszott az útburkolatra felhordott kavicsos törmeléken. Kimentünk menteni, beszállítottuk a sérült motort telephelyünkre, de most nem is ez a lényeg. Barátunk protektoros motoros kabátban nyugodtan motorozott, úgy érezte tett valamit a saját biztonsága érdekében. Sajnos nem eleget. A piacon kapható legolcsóbb motoros ruházati márka termékét választotta, amiben tökéletesen tudott motorozni, de sajnos az első kisebb elcsúszásnál derült ki, hogy milyen védelmet tud nyújtani az olcsó kabát. Rossz érzés volt látni, hogy a kabát ujja, amellyel a kaviccsal felhordott aszfalton csúszott, végig, csuklótól a válláig felhasadt, a könyökprotektor valahol a vállánál fityegett. El tudjuk képzelni, mennyit védett csúszás közben, ami egyébként nem is lehetett túl nagy csúszás, hiszen A motor egy 125-ös robogó volt, a tempó a kanyar természetéből adódóan kb. 30-40 km/h-nál nem lehetett nagyobb, tehát emberünk nem egy sportmotorral csúszott ki 180-as tempónál a kanyarból. Azt nem szeretném részletezni, milyen látványt nyújtott barátunk könyöke, alkarja. Úgy képzeljük el, mintha rövidujjú pólóban csúszott volna a kavicson. Sajnos még műtétre is szükség volt. Szerencsére azóta tökéletesen felépült és újra motorozik. Ha egy középáras, vagy drágább árfekvésű kabátot választott volna, komolyabb sérülések nélkül megúszhatta volna a balesetet.

Személyes tapasztalatot akkor sikerült szereznem a protektorok védelmi funkciójával kapcsolatban, amikor egy piros lámpánál állva egy autó hátulról kiütötte alólam a motort. Ennek következtében a motor több métert csúszott az oldalán, én pedig lábbal az ég felé, jobb könyökkel az úttestre zuhantam. Mivel protektoros motoros kabát és nadrág volt rajtam, gyakorlatilag sérülés nélkül megúsztam az esetet. Egy utcai farmerkabátban egészen biztos, hogy komoly könyöksérüléssel járt volna a baleset. Sem kedvenc motorom, sem a balesetet okozó autó nem volt ilyen szerencsés. Mindkettőben komoly kár keletkezett.

Senkit nem szeretnék elriasztani, sem megijeszteni, csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy ha a biztonságot tartjuk szem előtt, a motoros védőfelszereléseket érdemes használni, de az sem mindegy, hogy milyent. Itt is igaz az ősi mondás, hogy „olcsó húsnak híg a leve”. Anyagi lehetőségeinkhez mérten törekedjünk rá, hogy jobb minőségű, terméket válasszunk, akkor is, ha mélyebben kell zsebbe nyúlni. Ha csak egyszer is megvéd minket, utólag nem fogjuk sajnálni a többlet költséget.

 

 

Következő cikk Előző cikk



Még több hírért iratkozz fel hírlevelünkre!

Értesülj első kézből legújabb híreinkről és akcióinkról!

FELIRATKOZOM



Korábbi hírek:

A Daytona története

2024.01.26.

A Daytona története

CBR600RR

2024.01.16.

A legendás CBR600RR visszatér!

Új színekkel érkezik az ADV350 és a Forza család

2023.12.06.

Vadonatúj fényezéssel érkezik jövőre az ADV350, színeiben részben frissül a Forza 125 és a Forza 350 is.